La Nauve

Langs de waterlijn - Van Noord naar Zuid.. en terug

Share

Op een droogje...

Net als auto’s moeten schepen ook een soort APK keuring doen. Voor de verzekering moeten we elke 5 jaar keuren, en voor de scheepvaart inspectie om de 7 jaar. Bovendien gaan wij elke 2 jaar gewoon voor onderhoud naar de werf. Auto’s gaan daarvoor naar een garage, schepen naar een werf of droogdok.

Er zijn in Nederland vele werven maar wij gaan altijd naar “de Vlijt” in Coevorden. Waarom? Dat kan je hier allemaal zien en lezen.




Verleden...

De Vlijt is voortgekomen uit de scheepswerf van J. Supheert Sr. aan het Kanaal A in het Schoonebekerveld bij turfstrooiselfabriek Veldkamp. Op de werf in Schoonebeek met kanthelling werden vooral aken, tjalken en opduwers gerepareerd voor de binnenvaart. In 1961 werd de werf door Jan Supheert en zijn zoon Jan Supheert Jr. verplaatst naar de Stephensonweg in Coevorden op een landpunt aan het Coevorden-Vecht Kanaal.

Daarna...

In de begin jaren '80 (vorige eeuw)  werd de werf overgenomen door R. Soppe en G. Soppe-Supheert. Op de werf worden geen nieuwe schepen gebouwd maar worden alleen reparatie- en onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Op de twee aanwezige langshellingen van ca. 40 m lang worden hoofdzakelijk spitsen, woonarken, sleepboten, dekschuiten en jachten uitgehaald, om te worden schoongespoten, geteerd en gerepareerd.

En nu...

Mei 2008 is de werf overgenomen door de gebroeders Willem en Gerrit Veldman en is er voor de werf een nieuw tijdperk aangebroken. Andere namen, andere gezichten, en een andere werfhond.

Voor vele schippers was het een spannende tijd, hoe zou het nu gaan? Zou het allemaal veranderen? De angst was ongegrond, nog steeds is "de Vlijt" een werf waar spitsenschippers graag komen!