La Nauve

Langs de waterlijn - Van Noord naar Zuid.. en terug

Share

We can't control the wind but we can adjust the sail

Storm en mist komen het hele jaar door voor. De rivieren stijgen na een periode van veel regen of plotseling stijgende temperaturen in de bergen waardoor de sneeuw smelt.

Storm wordt meestal vroeg genoeg voorspeld en als de voorspellingen heel heftig zijn zorgen we dat we een veilige plek hebben.

Als je met een leeg schip tijdens veel wind moet varen is dat lastig. De wind blaast het schip weg doordat het bijna bovenop het water ligt. Je moet dus het schip op de wind houden, dat wil zeggen zorgen dat de wind geen vrijspel op de zijkant van het schip krijgt waardoor het in de kant geblazen kan worden.

Op breed vaarwater is dit nog aardig te doen maar als we in de smalle Franse kanalen met de kleine sluizen varen is dat soms best wel spannend. La Nauve is 5.06 meter breed en de sluizen 5.20 meter, dat is zonder wind al heel erg krap...

Als we geladen zijn hebben we in de kleine kanalen meestal geen last van de wind maar dat is weer anders op bijvoorbeeld de Westerschelde, als de golven langs de ramen spoelen zou je echt wel willen dat je een kantoorbaan had. Op de kleine kanalen heb je weer sneller last van omgewaaide bomen. Op de grotere rivieren kan het soms ook flink spoken doordat wind en stroom tegen elkaar in vechten.




...the fog is rising

Mist is onvoorspelbaar, het kan zomaar op komen zetten. Heel gevaarlijk op grote vaarwegen met zeevaart en schepen die met radar varen. Enige oplossing... zo snel mogelijk zorgen dat je uit de vaarroute komt. Wij hebben aan boord geen radar, we hebben wel een digitale vaarkaart met GPS (AIS) waardoor we in ieder geval onze positie ten opzichte van het vaarwater kunnen zien.

Mist is op de kleine kanalen een minder groot probleem, er is weinig vaart en het is smal dus meestal kan je de walkant wel zien.




Follow the river and you will find the sea

Varen met veel stroom is helemaal vervelend en soms gevaarlijk. Je moet er dan maar niet aan denken wat er kan gebeuren als je een storing in de motor of stuurwerk krijgt.

Als je er tegenin moet en maar 2 km per uur meer vooruit gaat is een dag erg lang. Of erger, als je het net niet red door een brug te komen omdat je niet genoeg kracht hebt.

Als de rivieren buiten hun oevers zijn getreden en je de kanten niet meer kan zien is het ook niet echt een pretje om te varen.