Langs de waterlijn – Van Noord naar Zuid.. en terug
Uit de fotoberg
facteur-1
Archief
Categorie

Het geld is op!

Op dit prachtige Canal Entre Champagne & Bourgogne (Let wel .. met Hoofdletters..) zijn al veel sluizen geautomatiseerd. Dat is prachtig, schutten duurt langer en als er een stukkie hout dwars zit lig je minimaal een half uur maar meestal langer te wachten op iemand die er iets aan komt doen.

Van sluis 22 t/m sluis 4 aan de Marne kant zijn de sluizen nog hand bediend maar ook hier zijn al sporen naar de zo gewilde vernieuwingen. Elke sluis heeft al een uitsparing waarin straks de bedieningspalen komen te hangen. Daar beginnen we al met “kassa” want je krijgt een afstandsbediening mee waarop een knop zit om het schutproces te starten..

Ook staan er op deze sluizen al hokjes waar straks de elektronica in komt, die hokjes kosten 22.000 euro, ik hoop dan maar dat ze bedoelen MET de apparatuur erin later.

Vanmiddag kwamen we bij de versmalling voor de tunnel. Als het niet zo lachwekkend was zou je gaan huilen.

Tunnel Balesmes

Voor de tunnel staat een enorme rij palen met steigers waar je kan wachten als er iets van de andere kant komt. Dat er dan geen schip meer langs kan is totaal onbelangrijk.

Tunnel Balesmes

Het flitsende bord verteld ons dat we ons moeten melden voor de passage, belachelijk want ze weten al dat we komen want op sluis 1 Batailles moet je eerst naar de controle post bellen voor de deuren open gaan. Hoe fijn ook te weten dat er “al” 206 passages waren sinds de opening van deze attractie want 206 hebben wij al ongeveer gedaan in al die jaren.. of zouden ze dat bedoelen????

Tunnel Balesmes

Tunnel Balesmes

Tunnel Balesmes

De slagboom voor de tunnel gaat om 19:00 ‘s avonds dicht, kom je er om 18:55 aan mag je er nog in…?? zeker voor de veiligheid?? De camera’s volgen je op de voet uitkijken dus wat je in je stuurhut doet.

Tunnel Balesmes

Tunnel Balesmes

Tunnel Balesmes

En dan het “moment suprême” DE TUNNEL.. Het is een ware kermisattractie met alle feestverlichting!
Voor we binnen zijn vooral veel groen!

Tunnel Balesmes

Tunnel Balesmes

Om de 200 meter een groene pijl met een rennend mannetje NOODUITGANG? Dichterbij gekomen ontdekken we dat dit dan vermoedelijk weer net te duur was want het is een drukknop met intercom HELP!

Tunnel Balesmes

Tunnel Balesmes

Natuurlijk ook in de tunnel camera’s .. ja ik meld het voor een tweede keer want je wilt niet weten wat er allemaal in stuurhutten gebeurd tijdens de passage van de tunnel!

Tunnel Balesmes

Om de 400 meter een groen licht want ja stel dat je het nog niet wist dat je door mag varen. Als we achterom kijken wordt het ons nog duidelijker gemaakt want die kant op is het rood..

Om de kilometer een GIGA ventilator, die trouwens niet werkten tijdens onze passage. Het BEWIJS! we hebben een schone motor 😉 Op elke ventilator een geel flitslicht!

Pikant detail.. bij elke ventilator ZEIKT het water uit het “plafond” Je moet geen gaten boren in oude tunnels lijkt het te huilen.. maar kan ook de reden zijn waarom de ventilators al niet meer werken!

Wachten is dus op kortsluiting in een ventilator, die veroorzaakt een brand en explosie, wij roepen om hulp door de nieuwe intercom maar ook die zijn al aangetast door het water dat uit de muren gutst!

Aan de Saône kant wordt het toch echt spannend! Ze hebben een beboeide vaargeul gemaakt met om de paar meter een gele ton. Beetje vervelend dat de geul zo smal is dat je die tonnen nauwelijks kan ontwijken…

Tunnel Balesmes

Ook het nog niet erg oude hok waar de controlepost huisvest was schijnbaar toe aan vernieuwing.

Toen we vast lagen zijn we een kijkje gaan nemen in de tijdelijke behuizing. Elke camera heeft zijn eigen beeldscherm, ze kunnen zo bij je binnen kijken. Een van de ventilators was inderdaad al uitgeschakeld in verband met het zeikende plafond. Dat nummer 206 bij het invaren is het nummer van onze afstandbediening. De tonnen liggen er om te voorkomen dat meerdere schepen tegelijk de versmalling in willen varen.
WAT EEN VRESELIJKE BULLSHIT..

Willen we wel weten wat deze kermistunnel gekost heeft? Ik kreeg als antwoord: “Veel geld”

Ik zeg: Goed bezig VNF! Had baggeren niet beter geweest? Of een lamp bij die prachtige steigers waar we ‘s avonds een plank van 6 meter nodig hebben?? Of.. ach.. ze zullen het niet leren 😉

Naschrift: De sluizen 4 t/m 22 Marne staan op de automatisering nominatie voor 2016 want het geld is op!

6 Responses to Het geld is op!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *