Langs de waterlijn – Van Noord naar Zuid.. en terug
Uit de fotoberg
facteur-24
Archief
Categorie

Bruggen laden

De meest vreemde lading die we ooit gehad hebben waren twee brugdelen.
In Seurre, een kilometer of 40 ten noorden van Chalon sur Saône ging men in 1995 een nieuwe brug bouwen. Deze kwam op de plaats van de oude brug maar voor het plaatselijke verkeer moest er toch een mogelijkheid zijn om van de ene rivier oever naar de andere te komen. De oplossing hiervoor was een noodbrug naast de oude. De noodbrug kwam van Janson Bridging in Aalst (Gelderland), Nederland en de brugdelen werden per schip vervoerd.
Vanaf Nederland naar Frankrijk mochten wij het niet doen want wij waren niet breed genoeg dacht men. Dat was jammer want het betaalde erg goed. Enkele maanden later was de nieuwe brug in Seurre klaar en moest de noodbrug terug naar Nederland. Nu wisten we waar deze brug was en we lagen er vlakbij, met een meetlat gingen we op pad. De brug was banaanvormig, er zat een kromming in, maar na veel meetwerk kwamen we tot de conclusie dat het moest passen. We kregen de reis en hebben twee brugdelen geladen. Gezien vrachtprijs verhouding getransporteerde tonnen werd dit de beste reis die we ooit gedaan hebben. Het was maar 50 ton lading, dat betekende wel dat we te hoog waren voor de bruggen in het kanaal. De weg via het Canal de la Marne a la Saône en Reims zou betekenen dat we weken zonder stuurhut moesten varen en het was vreselijk weer. Het alternatief was via Epinal (Vogezen) en dan de Moezel en Rijn af. We zouden dan met een goede week de stuurhut weer op kunnen bouwen en droog staan. Deze laatste route werd het dus, het weer werd in de dagen erna nog slechter, dag in dag uit stromende regen en we wisten op het nippertje voor stremming de Saône af te komen en bij Corre het kanaal in te draaien. Hier moest eigenlijk de stuurhut eraf maar daar hadden we weinig zin in. Met behulp van triplex, kratjes bier (ter ondersteuning) en veel plastiek zeil wisten we een soort “noodstuurhut” te bouwen.

In de buurt van Epinal kregen we te horen dat de Moezel gestremd was vanwege hoog water. Alle elektra op de sluizen was kapot, het water van de rivieren in Europa was gestegen tot ongekende hoogten. De stremming op de Moezel zou minimaal 4 weken duren.

Toen belde er kennissen, zij lagen met hun schip in Kehl, een plaats langs de Rijn ter hoogte van Straatsburg. Nieuwe berekening, nieuwe kansen! Wij hebben voor het schip alle papieren om op de Rijn te varen maar we hebben geen Rijnpatent, een speciaal vaarbewijs verplicht op de Rijn. Onze kennissen wel en als we binnen een dag of 5 daar waren was het zeker nog gestremd. We hebben de gok genomen en goed gegokt. We hebben nog een dikke week vakantie in Kehl gehad, lekker in de buurt rond gekeken en zijn toen langszij onze kennissen op het gemakje afgezakt naar Andel (Afgedamde Maas). Er mocht niet harder dan 10 kilometer per uur gevaren worden en alles stond nog blank.

Foto’s? Nee dus, een kapot fototoestel stak daar een stokje voor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *