Langs de waterlijn – Van Noord naar Zuid.. en terug
Uit de fotoberg
pomp5
Archief
Categorie

B(r)ootje gatenkaas

Begin augustus hebben we de 236 ton walsdraad in Almelo afgeleverd en we liggen op dit moment in Coevorden op de werf bij “de Vlijt”.

Omhoog

Werven is vervelend, het schip ligt hoog boven de stenen werfvloer en je moet iedere keer met een trap naar beneden. Zeker met de honden een moeilijke situatie want die kunnen niet zelf van boord lopen en in het gangboord kan ook niet. Je kunt niet naar je eigen wc en als je er ’s nachts uit moet is het echt oppassen. Ook moesten we deze keer keuren en we hadden al een poosje het gevoel dat er waarschijnlijk weer een flinke klus aan vast zou zitten.

Op 13 augustus werden we de werf opgetrokken, je vaart dan het schip boven een rails waarop een kar staat die het schip omhoog trekt.

Rails

Om te keuren moet het schip aan de onderkant schoon gespoten worden en de kar waar het schip op staat moet er ook weer onderuit anders is er een heel stuk waar je niet bij kan komen. Daarvoor wordt het schip op stoelen gezet en met keggen op zijn plaats gehouden. Hier legt men op de stoelen luchtkussens die het schip een eindje optillen waardoor de keggen er makkelijk tussen geschoven kunnen worden. Vroeger moesten die keggen er tussen geslagen geworden.

Luchtkussen

We konden meteen zien dat de schroef een lelijke klap gehad had want er was een stuk uit.

Schroef

Dinsdagmorgen kwam de expert van de verzekering en al snel bleek dat we genoeg te doen hadden. Al een jaar hadden we het idee dat het vlak (de bodem) in het achteronder (onze slaapkamer) erg slecht was. We hadden daarom de betimmering ook al weggebroken en de expert wist gaten in het ijzer te slaan dus dat moeten we vernieuwen. Feitelijk een wonder dat we geen lekkage hadden.

Rot

Gisterenmorgen zijn ze begonnen met slijpen en branden…. Al het erg slechte ijzer gaat er uit….

Kont

 

Wat een bende…want ze zitten dat natuurlijk wel in de woning te doen. Alles is zwart dus als het straks klaar is kunnen we aan de schoonmaak beginnen en het opnieuw in timmeren van onze slaapkamer.

Ondertussen zitten de eerste nieuwe ijzeren platen er al weer tegen en als het een beetje mee zit liggen we volgende week weer in het water als een volvette waterdichte goudse kaas…


Afgelopen vrijdag hebben we een dagje doorgebracht bij huisarts en ziekenhuis omdat Jacob een stukje ijzerslijpsel in zijn oog had gekregen. Bij de oogarts is dat er uit gefreesd en netjes ingepakt. Zaterdagmorgen mocht zijn ooglapje er weer af en alles gaat goed.

Omdat we nu even niet in onze woning kunnen verblijven waren we op zoek naar tijdelijke huisvesting. In eerste instantie zouden we een poosje in het ruim gaan wonen maar met die drie honden iedere keer allerlei ladders op en af is ook niet echt handig. Bovendien durf ik op de werf niet door het gangboord te lopen vanwege de hoogte.

Scheepswerf de Vlijt is een super schoon gemoedelijk klein werfje en Richard (de werfbaas) bood ons een klein “paleisje” aan, een “vergeten” schuurtje vol met spinnenwebben en muizenkeutels op het terrein. Na een paar uur leegruimen, vegen en spinnenwebben weghalen was het best te doen. We kamperen dus nu bij de werfbaas….

Als we willen gaan slapen moeten eerst de stoelen en tafel naar buiten anders kunnen we het bed niet neerleggen maar we zitten hier prima. De veestapel is ook al gewend aan de nieuwe situatie en voor Jacob zijn rug scheelt het stukken want hij hoeft nu niet drie keer per dag met de honden te sjouwen…

 

2 Responses to B(r)ootje gatenkaas

  • hai liesbeth
    heb het bekeken machtig interessant om te zien maar je paleisje vind ik helemaal heftig wat moet je je behelpen en dat zal ongetwijfeld op het schip ook zo zijn tja romantisch is toch heel wat anders maar het houdt een mens wel erg flexibel denk ik en altijd overal op inspelen maar ik heb veel respect voor een baan als deze en die van mij lijkt er makkelijk bij ik kan na 9 uur werken de boel achter me laten
    heel veel succes en ik kom nog wel vaker kijken veel liefs Yvonne

  • Geachte Heer/Mevr.,
    Bij toeval kom ik hier terecht, omdat ik van oudsher geïnteresseerd ben in de binnenvaart. De liefde voor de spits is bijgebracht door mijn opa, die ooit brug no. 1 bediende in het Coevorden-Vechtkanaal. Toevallig stond ik vorig jaar op die hoek met mijn fototoestel, toen U kwam langsvaren met de spits La Nauve. Ik heb twee foto`s van uw spits gebruikt in een reportage bij Skyscrapercity, een groot wereldwijd niet-commercieel forum over hoogbouw, urbaniteit en andere verwante zaken. (1 milj. hits per 16 u, 250.000 leden wereldwijd, geschatte dagopbrangst 1400 Euro) De Nederlandse afdeling heeft ongeveer 1000 actieve leden, waaronder ikzelf met de nickname Railway Stick. De serie over Coevorden waarin La Nauve voorkomt, is bekeken door bijna 3000 personen, waaronder ook veel Coevorders. U kunt rustig mijn foto`s overnemen, ik heb daar geen bezwaar tegen, het is al vaker gebeurd bij andere rederijen. Nieuwsgierig geworden? Vul dan even bij Google gewoon > Coevorden skyscrapercity

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *